De oogst - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van benjamin smids - WaarBenJij.nu De oogst - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van benjamin smids - WaarBenJij.nu

De oogst

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg benjamin

18 Juni 2007 | Noorwegen, Oslo

Hey hoi,
Hier weer een berichtje uut Noorwegen. Ik weet niet precies waar ik over wou gaan vertellen voor dat ik 10 minuten lang naar dit scherm zat te staren, maar ik begin nu toch maar gewoon.
Vandaag heb ik balen gras in plasic gepakt. Met de tractor moest ik ze op een inpak-machine zetten en dan met 2 hendeltjes die je met de hand moest bedienen kon ik de 700 kilo zware balen inpakken. Die machine moest ik vannchtend eerst met een heel klein, veel te licht trekkertje naar het land brengen. door het gewicht achterop de trekker, reed ik bij elk hobbeltje alleen op de achterwielen, hahaha... en dat was best lastig, want dat stukje land waar ie heen moest, was 15 kilometer verderop.
Morgen en overmorgen zijn we nog bezig en dan is de eerste oogst binnen. Daarna is er wat meer vrije tijd, hopelijk is het weer dan ook nog goed. Het is hier steeds heel lekker, maar het kan ook weken achter elkaar regenen zeggen ze.
Een paar dagen geleden hebben we de jonge koeien in hun nieuwe weiland gedaan. Het is echt een enorm stuk grond waar ze nu op kunnen. Ze kunnen allerlei soorten gras en kruiden eten en hebben er ook nog een stuk bos bij. Je ziet ze bijna niet meer. Alleen tegen de avond zie je ze in de buurt van de boerderij. Een ander groepje koeien hebben we naar een stuk land van een man hier in de buurt gebracht. Die hebben nu ook een heel stuk wildernis voor zichzelf.
Tja,... de toekomstige melkkoetjes hebben het hier wel goed.. De stierkalveren zijn een stuk minder goed af. Zij blijven hun hele leven binnnen en tegen de tijd dat ze een half jaar oud zijn, gaan ze naar het slachthuis. Echt jammer, er zijn er nu 5 die ongeveer een maand of 5 oud zijn. Ze beginnen al echt van die mooie gespierde beesten te worden.
We hebben hier ook schapen: Een ram, 3 vrouwtjes en 4 jongen, die hebben een mooi stuk land bij de beek. Vorige week waren ze uitgebroken. Er stroomt nu heel weinig water in de beek, omdat het hier zo droog is. Ze waren er overheen gesprongen en toen liepen ze hier 's ochtends lekker rond het huis te grazen.
Aan het eind van het jaar slachten ze ook een paar van hun eigen schapen. Gister heb ik een stukje schaap van vorig jaar gehad. tis heel sterk van smaak, maar best lekker. vond ik..
Gister heb ik ze wat foto's van Nederland laten ziet en ze vinden het echt ongeloofelijk dat een land zo plat kan zijn. De kinderen vragen zich af hoe het kan dat we gedeeltelijk onder zeeniveau leven in Nederland en of we dan ook zout water uit de kraan drinken...hahaha, volgens mij is hun wijsgemaakt dat we in Nederland op de zeebodem wonen en dan we naar de supermarkt snorkelen in plaats van rijden.
okay, nou.... doeg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

benjamin

he hallo allemaal, dit is dus men weblogie. Des te minder er op staat des te beter vermaak ik me waarschijnlijk, maar als ik tijd en zin heb zal ik er zo af en toe even een berichie op zetten over hoe het me vergaat in spanje en messchien later in noorwegen. k heb er al vast een paar foto's op gezet, maar die zijn nog van het druivenplukken vorig jaar. okay, dus....nou, groetjess!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 23855

Voorgaande reizen:

31 Januari 2010 - 01 April 2010

ecuador

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: